Jeg studerte mote og tekstildesign i England, og etter å ha jobbet litt med tekstiler ble det vanskelig å ikke bli kresen på stoffer og print og kvaliteter, og detaljer. Her er noe av arbeidet jeg gjorde i bacheloroppgaven min. Kolleksjonen var inspirert av noe så “enkelt” som norsk natur rett og slett fordi jeg ønsket å jobbe med noe som var nært til meg og min oppvekst, og på den måten finne min egen estetikk og uttrykk. Mye av det jeg studerte i startfasen var fra hytta til farmor der jeg ofte var sammen med henne og broren min som barn (jeg tok til og med med meg et lite glass med tyttebær i et glass på flyet tilbake til England etter sommerferien som ble brukt videre i prosessen). Når man tenker norsk natur er det lett å tenke på skoger, fjell, fjorder og daler, men jeg ønsket å se på detaljene, på de små blomstene, insektene, bærene, mose og teksturer og mønster som man ikke ser ved første øyekast. Kolleksjonen ble derfor kalt “Closer to the ground”. Flere bilder og flere plagg fra kolleksjonen ligger i porteføljen min (som jeg fortsatt jobber med å få oppdatert!) Tekstilene (ull, silke, viskose og skinn) behandlet jeg på ulike måter med farging, silkeprint av ulike typer (burnout, discharge, foil, flock og vanlig print,) digitale print, noen med silkeprint på topen, maskinbroderi, laserkutting og applikasjon. Dette er sånn jeg er vant til å jobbe, langsomt og detaljert, så å bli kastet inn i oppgavene i symesterskapet var en ekstrem omstilling og det tok en stund å bli vant til å jobbe på en sånn måte som vi måtte gjøre der.
Etter å ha vært med på symesterskapet har jeg blitt “flinkere” til å ikke alltid overkomplisere ting, og også lage noen raskere prosjekter som er funksjonelle og fine, men når jeg ser tilbake på disse bildene savner jeg å jobbe på denne måten også.
Still gjerne spørsmål om metoder og prosesser jeg har brukt her 🙂
English recap: I studied fashion and textile design in England and this is some ext4racts of my final major project in my Bachelors there. I used a lot of time on details and finishes and used many different textile processes to achieve the results I wanted. The inspiration was something very close to me, Norwegian nature, and a lot of the primary research for this project came from my grandmothers cabin where I spent time as a child with my brother. Working like this is very different from working with the tight deadlines in “Symesterskapet”, so it was hard to completely change how I worked in the beginning. I’m glad I am now able to do some quicker easier projects as well, but looking at these pictures I can’t help but miss working in that way…